Abuse & Adore

(^.^) All the great things are simple, and many can be expressed in a single word: freedom, justice, honor, duty, mercy, hope.

Saturday, September 3, 2011

Pak B_ _ _ _ g Makan Durian (Isi Tempat Kosong)


Musim buah agak kencang dan lumayan sepanjang May, Jun & July 2011 sehingga menjelangnya pertengahan Ramadan (August) 2011.


Apalagi, zaman kanak-kanak ku dah lama berlalu.
Kenangan baham-membaham durian memang indah melekat di tekak.
Heavenly... Marvelous!
Ingat lagi masa aku umur 8 tahun,
arwah babahku bawa aku pi makan durian kat dusun durian orang-orang Siam Bukit (Siam Lau) kat Laka. Masa tu aku sekeluarga duk kat Ladang Tebu Felda Chuping Perlis. Seingat aku dusun durian tu dah masuk area Thailand dah... over the boundry gitu.


Penghujung Jun itu hari aku pergi ke penghujung Kampung Palimbayan Indah, Sungai Penchala.
Ada tanah dusun di kaki bukit. Ada anak sungai (Sungai Penchala) berjeram kecil.
Nun, bukit sayup tinggi dipenuhi pepohon chempedak, durian, rambutan.


Hari baru lepas hujan. Sepasang selipar getah melapiki telapak kakiku.
Matahari agak muram pukul 11 pagi itu.


Bersendirian, aku menyusuri anak air ke pertengahan denai berliku ke puncak bukit.
Berderau darah aku melihat selonggokan kulit durian terkopek.
Selonggokan biji durian tersusun rapi.
Erks... aku tak tunggu lama, kerana apa?






9 comments:

  1. skrang da musim kah>? i loiiiikeeeee it. harus dieja sedemikian.

    ReplyDelete
  2. Dear Inspector Sahab,

    The season almost over. But now, we do not really depend on tropica fruit season in Nusantara.

    Tak caya mu gi Tesco kew, Giant kew... all year round ader jew Durian counter kat citu. Even by the roadside tepi Bsr Sri Damansara days ader jer durian bertenggek kat citu.

    Sumer neyh berkat biotechnology khennn?

    Tuesday, September 06, 2011 8:51:00 PM

    Wednesday, September 07, 2011 1:43:00 PM

    ReplyDelete
  3. Dear Kak Singa,

    Serius Doctor, memang Pak Belang nieyh ada bakat longgok biji durian.

    Tataw la yg 'jadian' atau yg original. Kawan saya ada witness kejadian longgokan by Pak Belang tu.

    ReplyDelete
  4. saya pernah nampak harimau makan durian atuk saya.. apa yg di cerita kan benar belaka.. =) harimau mmg pandai makan durian .. dan harimau lebih hebat makan durian , dia boleh ,, tutup kulit durian selepas makan...

    ReplyDelete
  5. yup...mmg harimau mkn durian. rmai yg xtau trutama org2 mude skrang..x pecaye tanye la mereka2 yg ade salu jage dusun durian.. terutama org2 tua. klu biji tersusun itu harimau,,n klu berselerak beruang or babi yg mkn.. lgpun sy penah tgk dlm documentary ade tnjuk rimau mkn durian

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih atas infnya, lagi best kalo ada video nya sekali, tapi generasi muda sekarang mana nak percaya, sebab derang ingat harimau karnivor... pastu takkanlah harimau rajin nak menyusun & mengemas...

      Delete
    2. Amik video rimau? Kalu kat zoo berani la. Real life? Ko tlg amikkan la...........

      Delete