Abuse & Adore

(^.^) All the great things are simple, and many can be expressed in a single word: freedom, justice, honor, duty, mercy, hope.

Thursday, September 1, 2011

Anak Merdeka

Jepun mula 'menjarahi' (menduduki la tu) Tanah Melayu pada 15 Februari 1942 sehingga 12 September 1945. Aku belum lahir pada ketika itu.
Babah dan bondaku pun belum lahir pada ketika itu.
Bayangkanlah kalo aku wujud masa tentera MPAJA & PKM mengganas...
huisyh... aku pun tataw masa tu aku menjadi seorang apa? Seorang pejuang? Seorang pertualang? Seorang wanita orang awam? Sebijik keledek dileyek-lenyek?


*Baru amik petang tadi neyh... penat aku jadi pengarah photography, anak-anak aku tak makan saman... susah nak train derang posing*

Masa aku lahir, jap aku check, (sapa Perdana Menteri Malaysia ketika tu)..
Oh, Malaysia pada ketika itu bermenteri perdanakan Tun Hussein Onn.
Lahir-lahir jer, di bumi bertuah inilah aku bernafas 'safe & sound' tanpa dihujani peluru sesat yang tak mengenal kasihan...

* Jalur Gemilang tu, aku yang susah payah jahit benang kat bodynya, pastu aku berjuang diterjah manik-manik hujan renyai waktu pagi 1 Syawal, memasang Jalur Gemilang pada gate umah pusaka Arwah Babah...
Jalur Gemilang yang kecik tu aku jahit balik, cari tangkai bunga Cherry Blossom...recycle balik,
buat tiang nak pacak kat gate... baru happening yeeehaa! *


Seorang aku telah diperkenalkan oleh sistem 3M (Membaca, Menulis, Mengira) dalam sukatan KBSR (Menteri Pelajaran pada ketika itu - Dato Amar Dr. Sulaiman Hj Daud). Masa tu belum ada lap-top, TV kotak pun aku tak penah tengok lagi masa tuh.

* Aku bangga kat kampung aku, koman2 dalam 7 buah rumah yang kibarkan Jalur Gemilang *

Hari ini, anak-anak aku menggenggam erat peha ayam KFC dengan bestnya...
tak cukup paha, ngap chicken thigh laks.. (walhal aku 1st time dapat pegang ayam KFC pun masa umur 19 tahun, cian aku)... Mayonaisse pun aku tak penah jilat, umur aku 24 tahun baru ler aku taw ada mender kat atas muka bumi (dan leh sapu atas muka roti) ni di panggil mayonaisse. Hehe...

* Miahahaha... Tempat ni dah jadi port posing para guest yang datang beraya di umah Bondaku.
Ala-ala hotspot Red Carpet gitu*


4 comments:

  1. nice post
    dulu memang ada KFC masa aku membesar tapi tu jam tak halal.

    ReplyDelete
  2. gorgeous post ini. HAHA.

    salaam lebaran anak merdeka ! :P

    ReplyDelete
  3. Salam EidulFitri kepada semua anak Merdeka! Nikmat menghirup udara penuh keamanan... setiap detik hasil pengorbanan para pejuang kemerdekaan.

    ReplyDelete
  4. Terima Kasih Sumer.
    Blog biasa-biasa jer, isi masa lapang.

    ReplyDelete