Abuse & Adore

(^.^) All the great things are simple, and many can be expressed in a single word: freedom, justice, honor, duty, mercy, hope.

Wednesday, May 13, 2009

Directory Sayur-Sayuran... Mr. Taugeh Sprouts

Dari left to right: Taugeh Kacang Hijau,Taugeh Kacang Soya, Taugeh Kacang Pea
Bean sprouts: Mung Bean Sprouts, Soy Bean Sprouts, Snow Pea Sprouts.

Orang Pantai Timur tak mainlah main panggil-pangil "Sprouts"
... derang panggil nama manja terus - "CAMBAH"


Taugeh ini adalah agent kesuburan semulajadi....
Khas untuk wanita & pria.
Itulah agaknya namanya melambangkan sifatnya...
Membantu 'percambahan'

Taugeh juga menjadikan pemakannya menjadi awet muda.
Ini kerana....
Selain sarat DNA, tauge padat dengan antioksida kuat
yang menghalang tubuh dari radikal bebas perosak sel DNA.
Pelindungan ini menguatkan kesimpulan tauge merupakan sayuran yang membuat anda menjadi lebih muda.
(patutlah agaknya... ada orang kata umur aku masih dua puluh tutttt....)


Snow Pea sprouts (Tow Miao) are germinating green peas.
They are tender, cold in nature and contain much calcium, carotene, vitamin B and C.
Vitamin B is essential in smooth skin complexion and suppressing excess sebum secretion.
Juice pressed from fresh pea sprout
is used by women in the countryside as a natural facial mask for finer skin.


Alfafa Sprout: Bagus untuk wanita yang bakal menjelang menopause.
Ada agent cegah cancer, osteoporisis & heart diseases.



Mung Bean Sprouts: Taugeh yang paling popular di Malaysia... adalah taugeh kacang hijau.
Mudah & murah.
Tapi aku tak berapa minat... ntah... kalau masak cepat benyek kalau tak stir fry cepat-cepat...

Ada crita yang paling aku tak dapat nak lupa.
Aku ni jarang sesangat beli taugeh.
Ada sekali tuh, aku cakap kat gerai sayur tuh kat pasar ,"kasi taugeh 2 hinggit"...

Huhhhhh... sakit jantung aku bila tengok
makchik tuh tuang semua taugeh dalam besen kasi kat aku... "Saya nak 2 hinggit jer..."

Mau tak terhabiskan aku stok-stok taugeh tuh... jadik benyek jer.
Yang nak pakainya secekak cuma.
Aku lupa, orang kalau beli taugeh tahap-tahap 50sen, 20sen jer...

Soya Bean Sprouts: Taugeh yang paling aku suka, sekali beli 40sen.
2 kali masak, untuk 2 orang dewasa + 2 budak kecik makan.

Regu dia ialah putik jagung muda.
Kasi goreng sama-sama... dalam kuali bertemu jua.

Buat jemput-jemput cekodok pun sedap.
Hari Ahad aku selalu buat jemput-jemput taugeh kacang soya mix dengan carrot cincang.



Buleh sambung nengok kat shini untuk info yang lebih-lebih....
GOOD SPROUT NEWS

No comments:

Post a Comment