Abuse & Adore

(^.^) All the great things are simple, and many can be expressed in a single word: freedom, justice, honor, duty, mercy, hope.

Wednesday, May 30, 2012

Misteri Ahli Hikmah





“Allah menganugerahkan Al Hikmah
kepada siapa yang dikehendaki-Nya. Dan barang siapa yang dianugerahkan hikmah, ia benar-benar telah di anugerahi karunia yang banyak dan hanya orang-orang yang ber'aqal-lah yang dapat mengambil pelajaran (dari firman Allah).” (QS. Al-Baqarah [2]: 269).



.

Manakala teraju Majapahit II disambung oleh Puteri Saadong yang dikahwinkan dengan Raja Abdullah. Tetapi dalam pertelingkahan dengan Siam pada era ini, Puteri Saadong tidak menggunakan strategi perang, sebaliknya 100% menggunakan teknologi SATIQ ( senjata faqir / wirid asma 99 nama Allah oleh para ahli pertapaan yang ramai ) di mana Puteri Saadong menggunakan kaedah Salehuddin Al-Ayyubi merampas Baitul Maqdis pada era 1200M, iaitu dengan menggunakan khidmat lebih 300 ahli zikir terbaik dari zuriat terpilih Bani Hasyim waktu itu, melancarkan senjata faqir untuk 3 tahun berturut-turut sehingga disahkan Raja Yahudi ( King Richard ) buruk mukanya diserang KUSTA, sebelum serangan darat dilancarkan..!!
.
Namun malang bagi Kelantan, walaupun Puteri Saadong berjaya tewaskan Raja Buddha Siam dan selamatkan tanah jajahan Majapahit II, suaminya pula didapati bermadu. Raja Abdullah akhirnya ditikam oleh salah seorang dayang Istananya sendiri. Bukan oleh Puteri Saadong ( berlaku menghilangkan diri di Bukit Marak dan ghaib tanpa kubur hingga kini sebagaimana kisah Hang Tuah, Mat Kilau, Patih Aria Gajah Mada ( Megat Ali Nurul Alam – Panglima Majapahi II, anak kepada Ketua Wali 7, yang membebaskan Gangga Negara / Perak dan Lembah Bujang-Raja Bersiong / Kedah dari empayar Hindu dan Buddha Sukhothai di abad ke 15 ) .
.
.
1445M – Tragaedi ngeri serangan hendap Sukhothai ke atas Istana Pattani, mengorbankan lebih 60 ribu nyawa sekaligus dan ramai yang dibawa ke Bangkok untuk buruh paksa ( bina kuil dan istana King Rama II – VI ). Seluruh jentera besar Melayu Bani Hasyim Pattani sekali lagi diarah pindah dan berundur ke Reman ( Perak ), Langkawi, Kedah, Perlis dan Kelantan. Siam telah mula memasuki semua daerah Jajahan Majapahit II. Selain Wali 7, yang telah tinggal hanya 6 beradik ( satu dibunuh di Temasik ), Laksamana Hang Tuah akhirnya turut terlibat membantu Majapahit II berperang dengan Sukhothai ( Siam ).
.
.

Selepas serangan hebat Siam ( setelah tahu Cik Siti Wan Kembang meninggal dunia ), Syed Hussin Jamadil Kubra berpindah ke Sulawesi dan meninggal dunia pada usia 83 tahun, serta dimakamkan di Goa ( D3-MQTK-Majapahit II ). Baginda turut membawa bersamanya Syarif Kebungsuan dan cucunya Wan Bo dan Wan Demali, yang kemudiannya masyhur dalam sejarah kesultanan Brunei 1450-1550M dan melahirkan benih hingga kini, Sultan Berdaulat bagi Brunei..
.
.
1460-1510M – Setelah mengenali Hang Tuah dan setelah heboh kepada Majapahit II Hang Tuah dihukum bunuh, Syed Thana’Uddin terus bertolak ke Melaka. Baginda kemudiannya di bawa oleh Hang Tuah ke Pulau Besar Melaka dan membuka pusat ritual di situ.( ribbaht / zaiyyah / tempat bertapa / bersuluk / baca quran / zikir/satiq dan sebagainya ).

.
.

No comments:

Post a Comment