Abuse & Adore

(^.^) All the great things are simple, and many can be expressed in a single word: freedom, justice, honor, duty, mercy, hope.

Monday, June 1, 2009

Ikan Bakar Part 1 : Sapa Tau, Apa Ada Di Belakang Istana Negara? Jalan Bellamy?

Rata-rata orang taw, terletak di Lebuhraya Mahameru,
dekat-dekat dengan Muzium Negara, Kuala Lumpur.
IKAN BAKAR JALAN BELLAMY BELAKANG ISTANA NEGARA
Hampir 99% on my working days, pergi kerja lalu depan Istana Negara,
balik kerja pun lalu depan Istana Negara.
IKAN BAKAR JALAN BELLAMY BELAKANG ISTANA NEGARA
Belakang Istana Negara?
19 tahun duduk Kay Elle
Never been there...
VERY SUNYI. DAH LAH SEPI.
Sabtu 11.00 pagi
IKAN BAKAR JALAN BELLAMY BELAKANG ISTANA NEGARA
Hobby aku?
Explore jalan-jalan tikus, jalan-jalan short-cut,
tak kiralah tempat mana aku pergi.

Selalu kena marah dengan member aku
"Heiiyyy, belakang umah orang, belakang j*mb*n orang habis dia bawak kitaorang lalu!"

Member aku kalo drive pantang jumpa traffic lights, pantang jumpa bumper,
dia nak naik highway ajer kejer dia,
aku lagik nak mengelak bayar toll & elak jam.
TIPS : banyak belajar ' jalan denai tikus' dari taxi driver.
IKAN BAKAR JALAN BELLAMY BELAKANG ISTANA NEGARA
*Kalau terus, lalu depan Istana Negara*
IKAN BAKAR JALAN BELLAMY BELAKANG ISTANA NEGARA
From Sg. Besi leading towards Damansara or Petaling Jaya or Jalan Duta or Jalan Kuching.
Take left, naik atas flyover itu... jumpa T-Junction, turn right.
IKAN BAKAR JALAN BELLAMY BELAKANG ISTANA NEGARA
IKAN BAKAR JALAN BELLAMY BELAKANG ISTANA NEGARA
Akan jumpa banyak quarters JKR, Jabatan Kerja Raya.
Mula-mula nampak landmark utama,
Pejabat Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja on your left side.
IKAN BAKAR JALAN BELLAMY BELAKANG ISTANA NEGARA
*Tapak Semaian Istana Negara*
IKAN BAKAR JALAN BELLAMY BELAKANG ISTANA NEGARA
Then akan jumpa Nursery Istana Negara on your right.
IKAN BAKAR JALAN BELLAMY BELAKANG ISTANA NEGARA
* Store Istana Negara, masa nak balik, baru tangkap gambar,
pun gambar condong sebab aku tak reti nak bawak keta slow-slow sambil snap gambar *

Then Jumpa Stor Istana Negara on your left.
Nearby T-Junction tuh.
IKAN BAKAR JALAN BELLAMY BELAKANG ISTANA NEGARA
IKAN BAKAR JALAN BELLAMY BELAKANG ISTANA NEGARA
Take right.
Jumpa Public Toilet on your left, then Surau Istana Negara on your right.
IKAN BAKAR JALAN BELLAMY BELAKANG ISTANA NEGARA
Inilah yang disebut-sebut Ikan Bakar Jalan Bellamy !
Ha,ha,ha,haaa... dah jumpa dah,
itulah tempat yang member aku cerita husband dia bawak lunch 2 tahun yang lepas.
Aku dah sampai dah akhirnya jua.

* a spacious parking for cars & other vehicles... kat sebelah kiri point aku berdiri ini ada clean, well-maintained public toilet, next to right ada pintu belakang Istana Negara, untuk workers & employees *

Ada 3 gerai Ikan Bakar & Tom Yam & Nasi Campur.
Yang paling Utama: Gerai Ikan Bakar Seri Menanti,
next to it, Gerai Ikan Bakar Seri Melaka, next to it... tak dapat nak dipastikan...

*Gambar senget, aku bawak keta laju sangat, sambil tangan kanan snap gambar, tak reti nak stop keta dulu - Gerai Seri Melaka *

Sebagai hantu ikan bakar yang paling ulung,
aku bagi 4 stengah bintang untuk ikan-ikan bakar di situ.
Very fresh & sensational (betul ker penggunaan 'sensational' aku ini?)


Ikan bakar pilihan tekak aku
tentukan Ikan Terubok @ Terubuk Bakar.

* sotong bakar Jalan Bellamy, Gerai Seri Menanti, gambar from MalaysianFood *

(masa aku pregnant anak no1, no2, no3...
hampir tiap-tiap hari aku makan ikan terubuk bakarq... )
Nasik putih + Terubuk bakar ... fuiiiyoh!

Kalah ikan Norwegian Salmon...
Ikan Trout pun tak bleh challenge... Ikan Cod lagik lahhh, jauh kena tinggal.
(Aku peminat Ikan Salmon & Trout jugekkk, masak kari kepala ikan)

* pesona ikan terubok bakar Jalan Bellamy yang mencabar sanubari, harum memikat, berkilat memukau! *

Gerai ni buka setiap hari dari breakfast time sampai pukul 11.00 malam.
Ahad = tutup, cuti mingguan, derang pun nak ilangkan lenguh-lenguh ototlah jugak.

* Operation Hours : photo credits to redmummy *

Dah beli sepotong terubok bakar hari Sabtu 30.05.09 pada pukul 11.30 pagi,
tapaw bawak balik nak buat brunch hari Sabtu arituh.
(tak padan dengan sakit gigi, ada hati nak makan Ikan Bakar Istana Negara)

* the terubok bakar Seri Menanti Jalan Bellamy costed me RM8.00 *

aku terus rasa nak explore ke hujung jalan,
jumpa Telekom Malaysia,
Pastu dah nak sampai short cut Kuen Cheng Girls High School tuh,
aku jumpa 'haunted colonial bungalow' nih...
Mula tuh tak rasa apa- apa...

* Spooky: Many strange tales abound of House No 5 on Jalan Bellamy *
NO 5 Jalan Bellamy
Rumah No.5,
mula-mula tuh, aku tak rasa apa-apa, aku kuar berkaki ayam,
nak betulkan side mirror aku sebelah kiri betul-betul depan umah tuh.
Sambil-sambil mata liar aku tertinjau-tinjau balkoni & aisle tingkat atas belakang umah.
SERAM SEMACAM AJER... Hadoooiiii.... laaa...
NO 5 Jalan Bellamy
NO 5 Jalan Bellamy
apa lagik,...
aku pulas stereng masa nak reverse tuh sampai nak terkeluar sendi pergelangan tangan.
Mulut kumat - kamit baca apa-apa yang patut,
aku takbir kuat-kuat sampai Indonesia kat tapak pembinaan kat depan tuh
berkerut kening nengok aku.
NO 5 Jalan Bellamy
(balik umah, aku google habis-habisan, rasa nak tahu lebih)


7 comments:

  1. wah x tahan tgk ikan bakar weh..kat tanjung dawai ada ikan bakar sdp..

    ReplyDelete
  2. Nas,
    Orang Utara kalau tak pekena ikan bakar tak sah... febret...!
    Mr. Anuar selalu 'marah' kalau saya beli/buat ikan bakar,
    dia tanya, "heran, apa yang sedap sangat agaknya?"

    Tanjung Dawai, belum cuba kat medan ikan bakar dia sebelah masjid 'terapung' tu kan?

    ReplyDelete
  3. la.....ekekekeke..
    sekepala kita..
    baru je cari kat GPS tempat ikan bakar tu!!!!
    2 minutes ago
    tenkiuuuuuu....
    malam ni nak pergi...
    nyam..nyam..terubuk bakar...

    ReplyDelete
  4. Dear Mommy Singa...
    kekkekekekkkk... itu telepathy namanya!

    Selamat menjamu selera...
    Dah jamu, jangan lupa tapaw skali, reheat dalam oven...

    Terubuk bakar.. alangkah baiknya kalau dapat Ikan Terubok Sarawak yang Jantan (empirit) dah tukar jantina jadik betina lepas setahun hidup....

    ReplyDelete
  5. interesting la..
    aku suka all the photos

    ReplyDelete
  6. cop..........
    malam pun bukak kan kat sini.......
    puas bertekak dgn Incik Asben...dia kata..mana bukak!!!

    ReplyDelete
  7. Chuppp... bukak Bu...malam bukak...
    saya tanya sendirik, verbally dgn tukang bakar ikan itu sendirik...


    Yeyyy,,... ini hari saya & 4 orang rakan pergi lunch kat sini hari ini...

    ReplyDelete