Abuse & Adore

(^.^) All the great things are simple, and many can be expressed in a single word: freedom, justice, honor, duty, mercy, hope.

Sunday, April 6, 2008

DiSimpan Pahit, Nak DiTukunKan Terasa Sayang...

Namanya Pitusa...
nama yang selalu kusebut-sebut dan kuungakap-ungkap saban kali dimasa bujangku...

Sebenarnya, aku memang mendambakan scooter berpotongan badan sedemikian sedari taun 1995 lagi, tatkala aku hendak menghabiskan zaman matrikulasi di UPM...
kala itu aku dikehendaki berhijrah keluar kolej.

Namun, aku telah dihadiahi Modenas Kriss KAT 6521,
sebuah motorsikal yang lebih utuh, teguh dan ekonomikal
kata bondaku dan babahku mengiyakan saja...



Lewat taun 2001, zaman gerhana aku...
bondaku sekali lagi mengheret aku ke kedai motor di Taman Tun Dr. Ismail, Kuala Lumpur
mataku meleret pada kelibat kecil rona perak begitu menyerlah disimbah cahaya matahari pukul 12 tengah hari...



"Sya, nak moto yang mana? Cakap ajer...", bondaku membuka bicara.
Mata bonda tertumpu pada deretan Modenas Kriss lagi (takder moto lain ker Bonda?)

Tanpa berlengah-lengah aku terus pegang si Pitusa nih, duduk atas dia..
"Yang nih..."
"Aih... kamu nih, tak ada moto lain ker? Asik-asik yang ini, asik-asik yang ini..."


Dan selepas detik itu, bermulalah episod baru hidup aku...
Aku dikenali dengan moto ini...
Kalau orang tanya, "Yang mana satu orang nya? Tak kenal"
"Alahhhhhhhhhhhh.... yang naik scooter V100 kecik warna silver tuh..."
"Ooooooh..."

Baik di tempat kerja lamaku Bandar Utama, Metro Prima Kepong, Sungai Penchala...
This is a very wellknown trademark.
Aku dan V100 bernama Pitusa adalah sinonim
Hubby aku berjaya detect aku (sebelum kenal) melalui moto inilah...
Berjasa sungguh engkau Pitusa,
disimpan pahit, nak dibuang sayang...

Dan yg paling aku tak tahan, motor kecik nih...

1) Sekali isi minyak RM8 koman-koman, tank penuh nak dekat 15 hinggit!
(Ada petrol pump cashier tuh siap tanya bila nampak kita pakai helmet: Moto apa nih sampai RM15?")

2) Sekali rosak, siaplah standby koman-koman RM400 - RM600.
Paling tinggi aku bayar RM800.
Tiap-tiap bulan rosak.
Raser nak buang jadi tukun ikan kat laut jer...

3) Kalau pancit, rosak, susah dan berat banget nak nolaknyer...
macam tolak bala...
Kalau Honda Cup ker, EX5 ker,
motor pancit, jam tolak rasa berat, kita bukak rantai boleh gerak ringan sikit...
yang V100 nih, hapah pun tak bleh buat... sedih!


Dan, dah seminggu moto kecik aku nih berhujan- berpanas kat tepi parking Showroom Mofaz Exoticar, Jln Sg. Penchala tepi Highway Lebuh Raya Damansara Puchong sana...

Kelmarin, hari Sabtu, 05.04.08, aku anak beranak tarik (tunda) moto nih dengan kereta.
Nahas, berat...
Pukul 1.30 tengah hari,
aku jadi drebar, anak-anak aku dalam kereta, hubby aku tolak moto.

Nahas, azab, panas berpinar-pinar mata...
last sekali kitaorang tinggal moto nih kat tepi kedai nasik lemak pulak...

2 comments:

  1. u calling calling jer lori transportation yg selalu buat iklan kat tepi tepi tiang letrik tu. but make sure u photocopy the geran to make sure takder problem ngan polis. i thing upah dia is abt rm50-70 per trip (tengok distance)

    ReplyDelete
  2. Thanks abanglong sudi hampir ke blog saya...
    Ini ari, ari Rabu 09.10.08,
    ada Tuan Aji nak beli 'si tukun' tuh.
    Takat nih, dia dah ada 3 unit V100 (kaler ijow, kaler purple & kaler am & silber)...
    Tanya punya tanya, dia nak beli dua ratus hinggit jerrrrrr...

    Tak hingin saya nak menjajanya begitu...kecian dia susut nilai begitu di akhir cerita.
    Barang antik, nak perap dulu, mana tahu nanti dia jadi macam Vespa atau Mini Cooper atau Volkswagen...

    ReplyDelete