Abuse & Adore

(^.^) All the great things are simple, and many can be expressed in a single word: freedom, justice, honor, duty, mercy, hope.

Tuesday, May 6, 2008

Nota Pejalanan Balik Utara (Seorang Ibu & Anak2nya) PART ii

Sudah acapkali aku melalui (melintas) depan pintu masuk tempat ni...
(yelah dalam perjalanan pergi balik KL-Sungai Petani/Penang Site/Jusco Ipoh).

Sunyi banget, terpencil jalan utama nih,
kereta yang lalu lalang boleh dibilang dalam sejam... kalau ada tukang banci lalu-lintas, mahu tertidur dan mintak ampun tak nak kena kira kenderaan kat sini...


Kali terakhir aku menjejakkan kakiku di sini ialah pada tahun 1993.
English Intensive Course Programme for 3 months period soon after my SPM.
Semua pelajar lepasan Maktab Rendah Sains Mara dikehendaki menjalani rangka kursus selama 3 bulan di Maktab Sains Mara terpilih (untuk ambil peperiksaan TOEFL) .


Ketika itu Maktab Sains Mara, Trolak Perak sedang dalam suasana cuti semester.
Maktab Sains Mara, Trolak Perak adalah sebagai tempat persediaan untuk Australian High Education Foundation Programme.


Terbahagi kepada 2 blok. Anggun - blok kediaman ala rumah panjang dibuat dari separa papan, separa simen... (macam kem tentera tuh)... Sapa yang dapat blok Bistari, nun atas bukit tuh bangunan hostel pelajar, best facilities kat situ... selesa.



Jarak antara Anggun dengan Bistari lebih kurang 2 km.
Tiap2 hari golongan penghuni Anggun berjalan kaki ulang-alik
ke pusat pentadbiran & classroom di Bistari.

*** Jalan menghubungkan Anggun dan Bistari , panas dibakar sang mentari waktu dulu aku berjalan balik lepas habis kelas dari Bistari ke Anggun***


Setiap petang pulak (3.00 sampai 6.00 petang) selama 3 bulan kami kena masuk aktiviti kawad kaki dan disiplin dibawah seliaan Balai Bomba Bidor.
Jangan tak tahu, team aku menang 1st place untuk kategori pompuan taw!



Pada hari itu 1st May 2008, aku teragak-agak membelok masuk.
Tetiba aku terhenti depan pos pengawal (polis bantuan)... punyalah ramai anggota polis nak dekat 7 orang. Waktu masa itu kira-kira pukul 12 tengahari.



Polis tuh jengah dalam kereta, dia nampak 2 budak kecik.
Muka aku masa tuh luar-biasa 'cuak' mencurigakan agaknya.
Sebab apa ntah dia tak tanya pun aku sukarela pegi tanya...
"Er, kat dalam ada apa? Ada tempat rehat-rehat ker? Macam resort ya?"


Dia pun explainlah. Pastu aku pegi cakap "Bukan dulu ada Maktab Sains Mara ker?"
Dia cakap dah tutup. Aku cakap nak tengok2 apa ada kat dalam.
Punyalah cantik masa mula2 masuk, tapi kamera aku tak boleh function. Sumer jadi silau. Rugi tak dapat snap.


Masa English Intensive Course,
diambil 40 orang New Zealanders (aku rasa college students sumer dari New Zealand)... deranglah yang jadi tenaga pengajar kita.

Guru kelas aku namanya Meihana Dhurie, seorang Mat Saleh plus Maori, muka dia macam Jean Claude Van Damme (aku eja salah kot, malas nak check).

Kelas dari C1 sampai C40. Skala paling terrer C1 & C40, sapa yang duk tengah2 tuh macam C20 ke C21 ker kira skala tak terrer lah. Aku teruk, C35. Mula2 sampai kena ambik test untuk penentuan kelas... ikut level...




Sebenarnya aku penah datang sini masa aku darjah 3.
Masa tuh babah aku kakitangan Perbadanan Felda Angkut, tahun 1982-1983 kot...
Tempat ni pada zaman dahulu-kala sebuah tempat rumah kakitangan/pegawai Felda.
Juga jadi tempat berkursus pegawai-pegawai Felda
(Macam Resort Felda Sungai Tekam, Jerantut Pahang).

Aku masuk area rumah pegawai kat situ...
Seronok benar aku negok bebudak naik basikal begini,
macam time aku kecik-kecik dolu-dolu...

*** Umah kakitangan berpotongan quarters kakitangan Felda Angkut yang lazim ***


Alamak...
aku lupa nak citer... ni macam restaurant lereng bukitlah.
Kalau pandang kuar tingkap, ngeri view dia... curam bukit,
ada paya ala2 kolam ikan tinggal penuh semak.



Masa dolu2 member aku dari MRSM Taiping Perak dating
dengan boyfriend yang dia baru jumpa dari MRSM Balik Pulau, Penang...
nak kena cekup dengan Majlis Agama Islam...
maka si girlfriend nih lari masuk paya meraduk segala semak
sampai kat kem aku di Anggun nih.
Masa tuh pukul semilan malam.... tergezut aku & room-mates yang lain dengan crita dia...
tak guna punya jantan... si jantan tuh stay relaks jer,
awek dia pulak yang kena teruk redah paya calar-balar satu badan...
isyh, isyh...isyh... cari nahas, undang bala, nasib baik tak kena telan ular sawa...


*** dan jam pukul 12.40 tengahari, aku bergerak sambung perjalanan ke Utara melalui Bidor > Tapah... pastu berhenti kat Tasik Temoh.... sambung lagik nanti...***


1 comment: