Abuse & Adore

(^.^) All the great things are simple, and many can be expressed in a single word: freedom, justice, honor, duty, mercy, hope.

Tuesday, June 5, 2012

Sabil Prahara Di Bhumi Rencong (Atjeh)


last Saturday aku menerima satu misi dari  The Another Faqir Mahagony Je'Taime Encore
task aku ialah menyiapkan design ... I mean... cover kulit buku mengenai Jihad Fisabilillah di Atjeh
(tajuk buku di rahsiakan buat setakat ini) dalam 3-4 hari ni aku sibuk membuat homework tentang konsep tata-warna, motif & thema yg aku nak ketengahkan.


konsep warna :  deep red, classic brown & black
motiff: Raja Sabil, Bonda Raja Sabil, Peta Atjeh, Senjata Rencong


untuk bahagian lay-out dalaman pula, aku dah set nak pakai font Georgia, biar besor, jelas lagi nyata... walau font itu pasti memakan lebih banyak page berbanding kalo pakai font Arial yang lebih slim.


Juga motif Atjeh Shield & Bendera Perang Atjeh untuk aku gunakan di setiap introduction of chapter.

chantik bukan artwork buku yang telah sedia wujud ini?
aku kagumi... sangat vassss... very bold

aku juga tengah menyusun lay-out Syair 99 & Gurindam 99 sebagai sisipan dengan setiap naskah buku tersebut.

aku sukakan ejaan Atjeh pada naskah rujukan di mana Aceh dieja Atjeh... apa yang aku paling tak boleh lupa. masa aku baca syair tu 'baji' aku mati-mati ingat 'baji = wedges... bongkah" rupa-rupanya "baji = bayi "(sebutannya bayi)



No comments:

Post a Comment