Abuse & Adore

(^.^) All the great things are simple, and many can be expressed in a single word: freedom, justice, honor, duty, mercy, hope.

Monday, February 11, 2013

Alat Pemanggang Ikan Ajaib Mak Baru Beli Buatan Korea


* Ni ha gambar aku google lepas people in da house mention gadget
...  a sort of yang baru kuar dari yōjigen-pocket Doraemon yang ada fourth dimensional tu... , miahahaha ... *

Kay... last week aku berkira-kira nak buat ayam bakar, or ayam panggang or barbeque grilled chicken. So dalam sok-sek-sok-sek mengomel kat mak aku waktu sembang-sembang petang minum kopi aku cakaplah nak buat barbeque. Mak aku pulak tak henti-henti update aku yang dia dah tempah Alat Pemanggang Ikan Ajaib.




Biasalah orang kampung, mana ada buat market survey kat departmental stores kew hapa. Nak window shopping jauh sekali. Ni sumer berkat hasil bertandang ke rumah sepupu-sepupu ku, so dari situ baru ada awareness orang la ni dah pakai Alat Pemanggang Ajaib Made in Korea Ikan Style. Soooo in!


Aku balik umah mak, mak aku beriya-iya cerita. Lansung aku black-out. I could not imagine pekemender yang 'Pemanggang Ajaib' tu. Sounds like alat pemanggang gadget  yang keluar dari poket Doraemon tu.



Then, petang tu sampai dah special delivery, my cousin antar gadget Korea tu datang umah, malam tu aku cuba apply kat 2 ketul chicken thigh aku beli kat Tesco Sungai Petani Selatan. Then aku chop black chicken thigh nak include dalam arena pemanggangan malam tu sekali.

Arrr... nanti aku story; buat review pasal ayam hitam ni... orang panggil Silkie... it's a new superfood you know...


Sebab aku dah lama tak masak kan. And the main reason is aku suka makan sangat sekarang ni tapi malas masak... so my brother Najib Rohim contribute satu recipe yang simple super duper berkat nonton AFC. Senang jah... as easy as 313, 314, 315... bla-bla-bla....


Mula-mula kau carilah rempah kari (sukati nak rempah kari ayam, daging, ikan, udang, ikan masin.. ). but i choose rempah kari ayam-daging...  boh pi lah jenama apa... asalkan rempah kari. and then... kau carilah rempah kurma... and the third ingredients is Perencah Nasi Goreng ... but i could not find pun apa-apa perencah... so aku replace dengan 2 kiub pati ayam Knorr ...
  


Haaa.. dah okay lah... a few minutes to go. Sebab kiub pati hayam Knorr tu dah masin... tak payahlah taruk garam. And aku add in dalam mixing bowl tu kira-kira 2 senduk makan ...atau 2 scoop minyak zaitun jenama Basso , extra virgin olive oil cold press gittew ... kau gaul rata-rata, godek-godek biar mesra ...haaa , so masa nak grill nanti tak payah susah-susah nak sapu-sapu minyak dah... senang ... tak banyak perkara remeh nak di perhatikan ....


Pemanggang Ajaib mak aku ni detachable type, leh buka-buka & pasang balik. Somemore warnanya black, macam stoneware ... kuranglah sikit effect kena apinya tu ... both sided ada non-stick surface macam Teflon tu ... so leh balik-balik kasi masak sekata .. nak turn ayam tu senang. Aku rasa dia pakai teknologi haba kat dalam tu, dia circulate haba, so masakan masak pakai haba panas ...



Hmm... it's a showtime! Boh Pemanggang Ajaib atas 2 Burner jenama apa ntah aku tak nampak. dapur kampung mak aku yang still keep functioning as main food producer kat umah mak aku.


Haruman aromatic yang menerjah menerobos luabnng hidung masing-masing, kembang-kempis ... triggering kelenjar air liur.. drooling ...


"SANGAT BERBALOI UNTUK DIMILIKI.... BUKAN SEKADAR MEMANGGANG, ANDA JUGA BOLEH MENGGORENG, MENUMIS, MENGUKUS LAUK-PAUK DAN JUGA MEMBAKAR KEK MENGGUNAKANNYA!!!
SUDAH BANYAK TESTIMONI YANG DITERIMA MENYATAKAN KEBERKESANAN ALAT INI BAGI MEMBANTU MEMUDAHKAN KERJA-KERJA MEMASAK... BOLEH DILETAKKAN TERUS DI ATAS DAPUR GAS ATAUPUN INDUCTION COOKER.... "
Pehal macam nak jual barang ajer posting aku neyh? Nay, nay, nay...



Testing-testing, first trial merasmikan die-casting surface .. memang best, tak hangus, tak melekat... isi dalam masak elok sekata ... macam pakai microwave ... effect grill sama aja macam letak atas dapur arang ... good to have this stuff ... tak payah susah payah kipas-kipas bara arang ... neat, tidy & clean as you go!


Jimat masa, isi & kulit ayam sikit pun tak melekat kat non-stick surface. Ayam rasa juicy, tak kering. Ni yang buat everybody minat nak masuk dapur bukan sekadar untuk makan, tapi untuk cooking experience ... 


There you are! Landed molek atas steak plate 32" diameter. Giler kau 32 inci... tu ukuran pinggang kew hapa, bukan pinggan.... Pembetulan: 32 sentimeter... la.


Naahhh, tu dia! Tadaaa ... a new way to grill just 30 minutes ... sedap lagi dari Kenny Rogers Quarter Chicken....  Jimat RM$$.$$


Die-casting type... aku dah cuba guna buat telur dadar (omelette) menggebu-gebu jadi texture dia macam kek span.. tak pakai minyak pun, just grease sikit surface guna margerine.


Mak aku tengah takjub. Dah 63 years old tak pernah cuba mender ni. Excited la tu ... Somemore ni time anak-anak beliau yang menjamu, masak untuk beliau follow Jamie's Oliver dalam video.  Berbesar hati gitu fefeeling kekdahnya...


My brother Najib Rohim balik singgah umah mak aku untuk masak & makan. His wife still dalam confinement,  proud father & mother to a month-old Omar Akram bin Najib Rohim.


Suasana dapur kampung umah pusaka mak aku. Sempoi aja tapi aku rasa cool. You olls orang kay-elle mungkin pakai dapur yang ada hood. Kami orang kampung terus buka tingkap nako kat dapur tuuu...


Dinner is served! Tadaaa... Makan sama sambal tumis style Jawa Kawajen... eyh silap...Kajawen ... Kwa-kaw-kwa... Yach... silalah kan ibu-ibu, bapak-bapak...

(^.^)
.

6 comments:

  1. bagus ye....nanti aku gi kedai la tengok haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko memang patut beli lah deaf! berbaloi-baloi. bertambah rajin nanti laki-bini menghasilkan menu-menu yang out-standing & berquality dgn mender neyh... perchayalah cakap aku ni...

      Delete
  2. ni di mana boleh dapat kalau mau beli & berapa regenya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. cer mu gugel Alat Pemanggang Ikan Ajaib...sure kuar online shop yg jual ni.... cubalah....

      Delete
  3. boleh guna atas induction cooker tak?

    ReplyDelete