Abuse & Adore

(^.^) All the great things are simple, and many can be expressed in a single word: freedom, justice, honor, duty, mercy, hope.

Tuesday, January 8, 2013

Blabbb ... Bulleh Lah .. Ceta Makanan


Almost > 15days consuming goat's meat ... every day i eat lamb's meat,
mutton cube, Lamb shank, shoulder, rib.
Hmmm.. I feel healthier.

Mengamalkan pemakanan sunnah. Harus rabak purse kalo tak kena gaya.
Anyway berbaloi. Baru aku sedar, makanan /diet yang diambil Rasulullah SAW adalah pemakanan premium, avant garde. Semua dari kualiti terbaik.


Lebih-lebih lagilah , aku dah boycott Mc Donalds, no more sumber makanan. Kalo tidak setidak-tidaknya once a week mesti makan Mc Donalds. Now I have to cook. Instantly i used to buy dari gerai nasi dagang atau nasi kerabu Terengganu bawah jambatan Sungai Penchala aja. But since almost every evening makan, my weight melonjak naik 10kg in 1 month. Banyak kalori. Aku stop. 


Sedikit sebanyak I used to know macamana nak mendapatkan premium grade with reasonable expenditure. Usia sudah merangkak senja, melihat ramai generasi sebelumnya telah dijemput pulang ke rahmatullah setelah sekian lama menderita diabetes, kanser, obesiti, darah tinggi, sakit jantung.

Aku sendiri align balik pola pemakanan among my family members and relatives. Setelah pemergian Al-Marhum ayahanda ke rahmatullah , Bonda lebih setia mengamalkan pemakanan sunnah. 

Aku sendiri telah berkesedaran dalam gizi dan nutrisi. Telah tak banyak, sedikit telah mengurangkan pengambillan processed food. 


Now, not anymore, instant noodles is not appealing to me at all.

Alhamdulilah, aku bukanlah penggemar mee segera ... setakat ini yang aku congak dalam setahun paling kuat pun 2x aja aku makan instant noodles ni. 
Tak minat... walaupun satu ketika dulu ... 6 tahun lalu, inilah antara makanan favourite aku. In year 2012 I only consumed it twice. Once in October 2012, another one in April 2012. Seingat akulah.


 Sudah hampir setahun aku mengamalkan pemakanan sunnah seperti direct food (bukan originated from US ya...) I buy products produced from Middle East country or Mediteranean ... sebab aku tahu stock-stock dari country macam US, UK, Australia ... dicurigai  kalo hantar ke negara ummat Islam, mesti hantar quality paling teruk... rejected stocks walau dia claim premium grade kew apa... mesti ada something yg dia dah modified.


Bermula dengan makan kismis (zabid) atau raisin . Kismis merah Iran yang besar-besar tu. Then apricot kering, kurma mariami, safawi... almond atau nama localnya badam... pistachio nut, walnut, gajus (nama glamournya cashiew), chick pea ... InsyaAllah cukup untuk menjana energy, tak perlu berlapar dan teringat-ingat pada un-healthy snacks lagi. Kat office, aku dah jadi pelopor ... trend setter among my colleagues.


Afterall , aku baca balik posting aku atas -bawah. Rasa kelakar pulak sebab ayat purely blunt and raw. Bolleh lah...
.

No comments:

Post a Comment