Abuse & Adore

(^.^) All the great things are simple, and many can be expressed in a single word: freedom, justice, honor, duty, mercy, hope.

Tuesday, November 24, 2009

Anak Semantan : Kenduri Aqiqah, Cukur Jambul & Tangga Tebu (Part 2)

Tangga Tebu?
Dulu masa anak aku Si Atiqah, Si Adiputra....


aku dah tak bleh ingat, tak bleh recall langsung
peristiwa di kala itu.

Al-maklumlah belum kenal apa itu dunia blog...
takde intention nak catat peristiwa untuk kenang-kenangan,

serta rujukan untuk generasi akan datang.

Now, aku bleh sharing serba sedikit pasal adat-adat, budaya & nilai-nilai murni yang semakin pupus dilanda arus modenisasi.

* jahilnya aku, nampak tak 'objek berbentik batu-bata berbalut ribbon-lace'? Sehari sebelum itu... aku punya biras Si Shark
ambil tanah liat tanah merah laterite yang kena hujan.
Di 'lepa'nya bentuk macam 'butter-spread'...
ada 2 unit (sebab ada 2 orang baby yang participate)
dijemur, separa kering,
dihulur pada mak mertuaku untuk keringkan di dalam umah....
aku mati-mati ingat tongkol belacan... chehhh! *


Kat belah keluargaku di Kedah, dah tak buat dah sumer-sumer nih.
Marhaban & berzanji sudah lama ditinggalkan.

Babahku punya 'iktiqad = bid'ah katanya.
Wallah u 'aklam.
Masing-masing punya pegangan, berbaik-sangkalah kita sesama kita.
Banyak rahsia dalam rahsia.

Dalam majlis seperti inilah, banyak yang tersurat & tersirat
dapat kita observe & sendiri ambil pengajaran.
Aku suka perhatikan gelagat manusia.
" Dalam berselam, cetek ditimba "

Ada yang suka menonjolkan diri, ada yang suka merendah diri,
Ada yang over-confident, ada yang low-profile...

ada yang suka over-shadow orang lain,
ada yang menyorok bawah lindungan shadow orang lain.

Ada yang selfish, ada yang pandai console orang,

ada yang tak sedar diri, ada yang sedar mana duduk-letaknya diri sendiri,
ada yang tak kenal diri, ada yang malu sendiri.
"Jangan diperlelar timba ke perigi - kalau tak putus, akan genting talinya "

Aku? Aku ada semua yang tersebut di-atas,
cuma portion & ratio dia sahaja yang berbeza.
Iskkk...

Majlis bemula dengan majlis khatam Al-Qur'an (semua tok-tok guru yang pernah mengajar si pengkhatam dijemput untuk memperdengarkan bacaan Al-Qur'an dari Juzuk 'Amma)

Than, program seterusnya ialah majlis marhaban berserta cukur jambul & menjejak tanah.

Then, disudahi dengan hidangan lauk-pauk ala orang kampung Pahang.
Gulai kari biasa.
(Selalunya orang kenduri 'aqiqah,
daging disunnahkan masak yang manis-manis.
contohnya Masak Kuzi).
Kalau aku yang jadi Leader/ Kepala Majlis,
nescaya akanku buat satu revolusi Masakan Kuzi di Felda Jengka 13...
pecah tradisi.

Pastu, di malam harinya.
Aku kena masak satu hidangan makan malam
untuk ahli-keluarga jauh-dekat dalam 30 orang makan.
Setiap seorang yang di pin-pointkan sila ambil part sediakan satu hidangan.
Ada sambal hijau petai ikan bilis, ada goreng ikan yang telah direbus dahulu sebelumnya.

Ibarat "Berbuat Di Alang, Berlayar Di Luar Musim"
Aku buat Ayam Masak Kuzi.
(tupun 90% jer jadi sebab bidan terjun, last minute offer:
1. Faktor 1: Tak cukup tomato sauce - best brand Del 'Monte untuk buat Kuzi,
2. Faktor 2: tak dapat rempah kurma yang best , aku tak pernah tengok itu brand. - aku pakai rempah kurma Adabi + Mix dengan rempah Biryani Faiza (kalo tak ada rempah Kuzi, emergency kita pandai2 adjust rempah kurma)
3. Faktor 3: tak dapat plain yogurt jenama Sunglo atau Nestle
Ada 1 orang ngengada2 bangkang aku tak minum susu, paksa aku guna santan.
Weiyyy, guna santan bukan style masakan Arab wal unta lah...
Hentam sahajalah labu...!

"Berfikir sebelum berkata, berunding sebelum dibuat"

Kengkadang, apabila seseorang itu terlalu ghairah nak mengexposekan diri...
"ibarat kera mendapat bunga?"
Sepatutnya, masa adat mencukur jambul,
kena ikut priority.

VVIPnya adalah atuk & nenek baby tersebut, nenek sedara, atuk sedara...
diikuti oleh mak sedara paling tua (akulah tuh),
atau pak sedara paling tua (Mr. Anuar lah tuh)


Semua yang tersebut di atas, tiadalah berkesempatan berbuat demikian.
Aku dapat lihat 'riak keterkilanan' pada wajah ibu mertuaku.
"tak tumbuh, tak melata, tak sungguh, orang tak kata... yee haaa...! "

Tapi nasib baik, nasib baik bukan aku yang jadi 'dayang pengiring bawa dulang tuh'...
kalo tak, nescaya satu keping gambar
pun takkan ada untuk dijadikan kenang-kenangan.

Tuh pun aku snap pkai blasah dengan handphone jer...
Mana aku tau mana itu worang tinggalkan kamera kat mana?
Heiyyy....! Lain kali kenalah "bertanjak baharu tinjau!"
Tukang tangkap gambar (bukan keluarga dekat)...
dah lari tinggalkan kamera & pergi angkut dulang...

Nasib baik aku ada, dapat jugak dia merasa masuk gambar pakai baju yang chanteek, khenn?
"janganlah menjadi seperti enau dalam belukar, melepaskan pucuk masing-masing, ...ewahhh!"

* Selepas majlis bersurai... layan karaoke... Mok Der sedang mengalunkan lagu Ramli Sarip... layan...*

No comments:

Post a Comment