Abuse & Adore

(^.^) All the great things are simple, and many can be expressed in a single word: freedom, justice, honor, duty, mercy, hope.

Sunday, November 22, 2009

Anak Semantan : Kenduri Aqiqah, Cukur Jambul & Tangga Tebu (Part 1)

Masa raya ke-lima 'Eidul-Fitri mak mertua ku udah menitipkan pesan.
Jangan tak balik Sabtu 25th October 2009.
Nak buat kenduri aqiqah, cukur jambul & khatam A-Qur'an katanya.
Nada cakap tegas bunyinya.
"Baik Sarjan... "
Sabtu hari untuk preparation, suka-suka sesama orang yang merewang.
Ahad, hari besarnya.

* Sang Adiputra besama abang sepupunya Si Ikmal di tepi pukat jala ayam Israel,
yang mak mertua aku bela... *


hari Ahad pagi...
Aku pertama kalinya jadi tukang masak bihun 5 peket,
goreng dalam kawah tembaga besor gergasi tuh...
wah, gawat beta... mana pernah,

takat goreng 2 peket dalam kuali besor sampai nak terpelanting
masa nak mebalik-balikkan bihun tuh, pernah la...
(tu pun 4x seumur hidup... wakakakak...).
Mungkin aku terpilih
sebab sesuai dengan taraf saiz badan aku yang sudah 'dinaik taraf'...

* Mr. Anuar tengah mengupas kelapa, then parut, then goreng dalam kawah,
then tumbuk buat kerisik *


masuk pukul 10.30 am,
mak mertua aku sudah membunyikan semboyan
supaya aku menyiang hampir 15 kilogram ikan.
Kalo ikan pun bersaiz gergasi... wah, enteng sahaja kerjaku itu.
Ini anak-anak ikan... TERPELEOT jawabnya.
Uji kesabaran betul... aku ni pulak agak kekok, ala canggung bab2 kerja merewang nih...

Kat aku punya hometown, tak pernah pun aku merewang, sekali jer seingat aku
(masa muda-muda aku nih anti sosial dalam kerja kenduri kendara...
sekarang, nak hambik ko... nak tak tak kena gaul masyarakat...)

* Che Kiah menunjukkan bakat dan tatacara menumbuk kerisik ,
aku terbayang-bayang kalau aku sua tangan dalam lesung tuh, apa jadi?
Thrill kan main curi-curi kerisik lemak manis waktu lesung diangkat ke atas... *

"menci tapi sudi" itulah istilah yang seswai buat hati-kecilku dikala itu.
Aku lemah sikit, rasa leceh, rasa tak brapa selesa.


Tapi aku "dare to challenge myself".
Aku sorang yang out-going and extrovert,
kengkadang aku tak paham aku boleh jadi introvert kalu tak kena gaya...
So kena membudaya & blend with it.

Malam sebelumnya di'list downkan'
nama-nama yang participates dalam aqiqah.
Nama anak-anakku no. 4, 5, 6.

Haaa... napalah ... terkial-kial nak eja jawi (dengan sebutan makhraj yang betul).
Aku kalo baca jawi, kira level fluent lah.
Tapi kalo suwuh tulis... macam beginner nak mengeja sebab tak sure.
Writing, letter formation aku hoccay... bab eja-mengeja tuh... fail.
Tak tau perlu ker huruf YA, ALIFF dan WAW
Nan Hado
contoh: eja PULAU

1. PA - WAU - LAM - ALIFF - WAW
2. PA -LAM-WAW
3. PA- LAM- ALIFF- WAW...
4. PA-WAW-LAM-WAW
(mana satu?)
sah-sah tahap kepupusan tulisan jawi agak kritikal,
aku yang mengaji sekolah agama sampai form 3 pun tak lepasss...

* Bagi masyarakat kampung, tak ada bunyi-bunyian tak sah,
kasi bising-bising, baru orang taw ada keramaian... serba sikit mesti mau ada.
..
tu dia Dee Jay dia, aku punya biras - Encik Shark @ Azmi *

Kalo kenduri kahwin tuh, aku taulah lagu wajib putar.
Ini kenduri, first time aku dengar lagu-lagu loghat negeri Pahang.

Masyarakat kampung suka lagu yang "Light & Easy Listening,
muzik mau rancak & menghiburkan"


Aku punya suka lagu Nubhan - apa ntah yang femes tuh, boleh sumer orang kat situ menjerit2 suruh stop "Tak sedap kata mereka"
Rela derang pasang lagu rock kapak... macam lagu kenduri tawin.

CD ni lagu yang aku paling enjoy - "Nape Bior Semok?"
Meaning = Kenapa Bagi Semak?,

pasal tanah pusaka tak terbela, terbiar, terabai sampai tumbuh semak meliar.

Istilah femes forumer board gossip merujuk kepada situasi sebegini = "nan hado"

2 comments:

  1. aloha fren..

    wah macam2 aktiviti ko ek..

    I like your post pasal kolam air panas tu..

    ReplyDelete
  2. ekekek... aku kalo dapat kolam air panas yang lagi luas dan lebar saiz kolam renang olimpik (tapi biar cetek sampai pinggang jerrr, sebab aku tataw swim....) lagi sukerrr... baru puas hati...

    ReplyDelete