Abuse & Adore

(^.^) All the great things are simple, and many can be expressed in a single word: freedom, justice, honor, duty, mercy, hope.

Sunday, April 5, 2009

Dimensi ... Ruang Waktu

Aku dalam sejak dua - tiga menjak ini sentiasa mencabar akal fikiranku sendiri.
Mandi tak basah, makan tak kenyang, tidur tak lena....
Asik-asik fikir quantum theory sahaja & teori relativity masa...
Aku pun tak tahu apa sebab...
Jauh, di sudut hatiku yang aku tahu, aku teringin sangat mengembara ke dimensi kelima...cuba buat teleportation....

  1. Dimensi Pertama - Titik atau Garis (1 metre) = (1 m)
  2. Dimensi Kedua - Luas (1 metre kuasa 2) = (1 m x 1m)
  3. Dimensi Ketiga - Isipadu @ Volume (1 metre kuasa 3) = (1 m x 1 m x 1 m)
  4. Dimensi Keempat - Ruang - Masa X Lengkung Parabola, Masa bersifat linier atau berada pada garis lurus yang tidak akan pernah kembali lagi.
  5. Dimensi Kelima - Ruang - Masa X Lengkung Hyperbola , maka jadi hyperspace atau hiperspasial.
  6. Dimensi Keenam - ????
  7. Dimensi Ketujuh - ??????
  8. Mengikut kajian matematik, sekurang2nya terdapat 10 dimensi tetapi manusia tak dapat buktikan.




Aku membayangkan, labah-labah di atas hidup dalam dunia 2 dimensi.
Flat sahaja.....

Aku dan juga kamu hidup dalam dunia 3 dimensi.

Dalam dunia 2 dimensi
Labah-labah hanya tahu pergi ke tepi, ke tengah, ke kanan, ke kiri.
Labah - labah tak tahu nak pergi melompat , melonjak ke atas permukaan, keluar dari screen komputer aku pun...

Andai kata aku tarik keluar sebilah kaki labah-labah ni kuar dari screen... terjongket....
Kaki labah-labah sudah masuk dalam paksi ketinggian atau kedalaman (depth).
So, sebilah kaki labah-labah dari dunia 2 dimensi sudah berpindah ke dunia 3 dimensi...
Labah-labah sudah tak dapat melihat sebilah kakinya pada kala ini...


2 dimensi nampak petak (box), 3 dimensi nampak kotak (cube)
2 dimensi nampak bulatan (circle), 3 dimensi nampak bola (sphere)


No comments:

Post a Comment