Abuse & Adore

(^.^) All the great things are simple, and many can be expressed in a single word: freedom, justice, honor, duty, mercy, hope.

Wednesday, August 13, 2008

Leaving For Seberang Prai City : New Store Opening...

Ohhh, pening for opening new stores.

*** Aku tengah prepare nak buat schematic & tengok overall view 1st floor General Merchandise & Specialty Store lay-out, besar seyyy... berapa square feet? Nak dekat 4 padang bola sepak, department aku saja besar half padang bola, member-member lain pegi makan malam kat mamak Nasi Kandar Mustafa kat bawah sana ***

Ini bulan 8 memang wulan gila.
MAAF. Gila di sini bukan gila from The Creator.
Tapi gila perasaan yang di ada-adakan oleh orang yang berasa bagai nak hilang aqal kalau tak berbekalkan sabar & kekuatan mental.

18th July :attend up-grading test (soalan sikit punya giler.. study bagai nak rak seminggu lamanya.. beli buku lagi IT'S NOT ABOUT A COFFEE : Leadership Principles from a Life at Starbuck... baca 2nd page aku dah lelap.. layan Astro Tom Tom Bak Uncle Aznil lagi best!)


***Manual punya 'schematic plan'... plan duduk letak, mana nak parking barang atas shelf based on assortments of produts & category, hand-writing lagi... pukul 1.30am 6th August aku masih buat kerja, room-mate aku Sumirah yang tengah pregnant 7 bulan dah tidur***


5th August - 7th August : Pastu aku pegi hand-over fixture selling floor both specialty stores & supermarket for my department kat Bandar Perda, Seberang Prai City. Orang sibuk nak Pilihanraya Permatang Pauh (5km jer...) sampai hotel sumer penuh... Aku duk Sunway Seberang Jaya kat Parkson Sunway Carnival Mall tuh...

8th August : aku attend Line Meeting di Jusco Wangsa Maju pakai kasut nyah buat show.
Kena buat presentation Hari Raya 2008 goodies... Soft Furnishing, theme, concept & strategies for Jusco this year...

*** Sekotak RM12.00, aku beli kat Jusco Taman Maluri,
cashier tuh tanya, "Aiii kak? Puasa belum lagi dah beli kurma?"
Aikkk, puasa belum lagi pasal apa Jusco jual kurma yaa - Orang menjual, aku membelilah...
takkan orang nak menjual, aku nak mencuri pula?
Hisyyyhhh... kok yer pun nak berbasa-basi dengan aku...
memanglah kita retailer nih kalo buleh
nak take as much as opportunity buat sales as much as we can...


Cheh, aku makan kurma 365-366 hari setahun... (tipulah)... Tiap-tiap minggu aku makan kurma dengan kadar kekerapan seminggu 3x... aku makan species Kurma Mariami sahaja, species lain wa tak minat... Melainkan Kurma Nabi... lazat sungguh ***


14th August : Up-Grading Interview, nasib baik aku kena session number 2 pukul 10.30pagi... Kalo kena petang, mau aku ber'quarantine' dalam MPH bookstores kat 1st Floor tuh, study buku Management & Leadership sampai turn aku.

*** Trademark Bandar Perda, sumer bangunan, rumah kediaman, lot kedai, pejabat kerajaan ada tiang ala-ala Roman ker Greek ker? Cuma aku tak pasti sama ada reban ayam atau reban kambing diharuskan mengadaptasikan ciri-ciri seni-bina purba-classic nih... Memang pembaziran yang nyata kat situ... Membazir duit rakyat ***

15th August sampai 24 August: Aku turun Seberang Prai City lagik... Hotel penuh. Kitaorang kena duduk Hotel Sunway Georgetown la pulakkkkk... apa punya jauh sungguh. Letih lah makchik...



Masuk nih, aku dah berpengalaman bukak banyak new store.

1. Jusco Metro Prima Kepong (as Section Leader... operation side) year 2004
2. Jusco Tebrau City, Pasir Gudang Johore (as purchaser-merchandiser- designer) December 2005.
3. Jusco Taman Equine, Seri Kembangan (as purchaser-merchandiser- designer) June 2006
4. Jusco Cheras Selatan, Balakong (as purchaser-merchandiser- designer) Early November 2006
5. Jusco Queensbay, Penang (as purchaser-merchandiser- designer) End November 2006
6. Jusco Bandar Sunway, Subang (as purchaser-merchandiser- designer) Bulan Puasa October 2007. Asik ingat AIR - WATER FOR LIFE~SAHAJA....
7. Jusco Bukit Tinggi, Kelang (as purchaser-merchandiser- designer) Nak Christmas 2007.
8. TIGA Neighbourhood Shopping Centre MAx Value : a) Pearl Point, b) Desa Park City, c).Ampang
9. Jusco Seberang Prai City, Bdr Perda, Seberang Prai, Pulau Pinang. August 2008.

*** Ini Houseware Department : Kitchen & Dining... Macam katil berek tentera sahaja... ***

*** Sports Department ***


*** Supermarket Area ***



Dah sepuluh new store aku buka rupanya.
Penat sungguh.
Kat Jusco nih,
merchandiser tak macam buyer kat Parkson ker, Tesco ker, Giant ker, Carrefour ker...

Ko kena buat dari mula sampai follow up after sales solution... everything lah...
patut asik2 high blood pressure.
Tempat kena aku dah macam Bursa Saham, sibuk 24 hours...
Telefon 5 minit tak berbunyi sekali tak sah!...
Cuti-cuti (macam hari nih, ada jer store operation calll...
aku dah tukar nombor rahsia 018-... baru aman...)...
tapi kalo can not be reached by Senior Manager ker hapa, masak aku bila balik opis...
kena lecture lah pulak...


Aku yang kena design fixtures, lay-out, drawing sumer bagai ngalah arkitek Mesir...
Build from Scratch kata orang...
Pastu kena filter 4-5 kali, ammend, color concept... kena buat innovation something new...

Develop product apa yang ko nak kena jual.
Setting harga, setting untung, setting sales per square fit...
Plan event apa nak wat... based on Customer Behaviour Study...


Meh lah, aku dah borinkkk katak dah crita kerja-kerja & tugas-tugas rahsia aku tuh...
Kat atas tadi aku nak tunjuk macammana rupa departmental stores sebelum customers hatta staff depatment tuh sendiri masuk (ini dah kira untung, manyak bersih wooo)


Kena pakai topi kuning construction tuh.. helmet... ya helmet.
Akulah orang pertama masuk selepas construction department masuk... kena handover dulu... > pastu aku handover kat Line Manager...

Kalo nasib baik, masuk dalam building tuh dah ada air-cond.

Kalo nasib tak baik,
air-cond tak ada, line handphone pun tak ada, penuh habuk simen...

Pulak tuh bulan puasa, nak naik elevator (lift) pun tak buleh,
escalator lagila tak buleh...
naik anak tangga nak sampai 70 anak tangga
(5 tingkat aku kira masa kat Bandar Sunway dulu)...
toilet sikit punya jauh, air supply..
eh... maksudku Water Supply pun belum masuk toilet lagik...

HAAA CUBA ANDA BAYANGKAN YANG BUKAN-BUKAN

Aku rugi tak suruh orang tangkap gambar aku tengah mengamuk masa tuh...
Passageway sumer tak boleh dijalani,

merchandise + bundles + carton box + cart rack + Trolley barang + empty boxes penuh...

AKU memang bawak luggage besor macam nak pegi China itu hari.
Jeans 5 pasang, boot sepasang, sneakers sepasang,
mineral water botol besor 4 botol...

100 Plus 2 Botol Besor... Pouch Bag... Knapsack...
tak lupa buah Kurma Mariami.

2 comments:

  1. Aku pun tak pasti.
    Yang aku tahu, besar dan mengeyangkan...

    Aku pernah makan orang bawak balik dari Makkah Mr. Deaf...

    Haaa... ni baru balik keja nih.
    Sumer worang dalam umah aku balik kampung... mentang2lah aku nak pegi out-station 10 hari...

    ReplyDelete