Abuse & Adore

(^.^) All the great things are simple, and many can be expressed in a single word: freedom, justice, honor, duty, mercy, hope.

Friday, October 14, 2011

Malas Kerja, Rajin Ke Mesin ATM...?

Rajin Bercakap, Rajin Bekerja – Bagus sekali Rajin Bekerja, Malas Bercakap – Kena Buli Malas Kerja, Rajin Bercakap – Wayang Cina
Sebab aku MALAS nak mencerna jiwa, aku nak 'kopipes' satu artikel hasil cernaan jiwa blogger yang menggelarkan diri beliau 'Pegawai Khalwat'. Photo di atas aku ambik dari Board Lawak Jenaka Cari Forum. (Aku tak plagiat karya orang khen... aku kasi credit kat pemilik karya asal yg aku duk sourcing).
Malas Bekerja, Malas Bercakap – Tak Guna Malas Bekerja, Suka Mengadu – Nyanyuk Malas Bekerja, Selalu Ponteng – Baik Berhenti Malas Bekerja, Suka Menyibuk – Baik Mati
Pandai Cakap, Tak Pandai Cakap, Pandai Kerja, Tak Pandai Kerja

Dalam persekitaran hidup kita ini, kita akan bertemu ramai orang, dan kita memerlukan ramai orang. Ada orang yang pandai buat kerja tapi tak pandai bercakap. Ada yang pandai bercakap tapi tak pandai buat kerja. Ada yang pandai buat kerja dan pandai bercakap. Dan ada yang tak pandai kedua-duanya.

Bila pandai buat kerja tapi tak pandai bercakap, selalunya orang ini akan rugi sedikit dari segi masa. Kerana kemampuan mereka untuk maju ke depan, tidak kiralah dari segi ekonomi, tugas, perkembangan kendiri dan sebagainya, akan agak perlahan. Kerana kita memerlukan masa untuk mengenali orang yang sebegini, yang kita nampak ada kebolehan untuk buat kerja. Dan biasanya kita akan mengambil masa untuk menghargai mereka.

Yang tak pandai buat kerja tapi pandai bercakap, inilah golongan yang paling celaka. Biasanya mereka akan menggunakan kebolehan bercakap mereka untuk mengabui mata kita. Dan kalau mereka memang betul-betul pandai bercakap, walaupun kerja tak jadi, kita akan tetap mempercayai mereka. Berulang kali kerja tak siap pun, dek kebolehan mereka meyakinkan orang, maka mereka akan terus dipercayai.

Golongan yang tak pandai bercakap dan tak pandai buat kerja, aku tak dapat komen. Kerana golongan ini akan rugi semua. Tetapi kebiasaannya pasti ada kerja-kerja ringkas yang dapat mereka lakukan juga.

Dan yang pandai bercakap dan pandai buat kerja, golongan ini kita perlu lihat pada nawaitu mereka. Kalau baik niatnya, bahagialah dunia. Kalau buruk niatnya, deritalah sebahagian daripada kita dan bahagialah sebahagian lagi.

Anda, pandai apa?

3 comments: