Abuse & Adore

(^.^) All the great things are simple, and many can be expressed in a single word: freedom, justice, honor, duty, mercy, hope.

Saturday, January 30, 2010

Haaa... Pengat Jagung Taruk Durian

Marathonku tak kunjung ke garisan penamat.
Dari penghujung tahun 2009 ke awal tahun 2010,
sibuknya tak pernah surut.
BUBUR JAGUNG PENGAT DURIAN

Sehinggakan susunan atur acara dalam fikiranku agak kacaw bilaw.
Aku lupa pada acara-acara gemilang & hari-hari kebesaran.
Selama ini aku hanya tahu menghitung kehadiran Sabtu & Ahad...
terkinja-kinja tak mau datang kerja.
Sampai Sabtu 26th December 2009 .... yang sepatutnya aku kerja,
aku ter'cuti'... turned into 'no pay leave'
gara-gara no more annual leave quota.

BUBUR JAGUNG PENGAT DURIAN
Hari ini ku sangkakan Si Hari Wesak... email rasmi ku pada supplier...
away from office starting 28th, 29th January for Bandaraya Melaka.
30th for Wesak.... (actually Thaipusam... appadaaa aku nih...)
Then aku lupa 1st February 2010 pun Public Holiday, Federal Territory Day... chehhh!
Sungguh, aku telah alpa, alpa, alpa yang tak menyumbang apa-apa.
BUBUR JAGUNG PENGAT DURIAN
BUBUR JAGUNG PENGAT DURIAN
Dari hari ke sehari aku nak ngat makan pengat jagung taruk durian....
Ya, Allah.... Encik Anuar dah seminggu 3x dia beli durian kat Sungai Penchala nih.
Durian kampung 3 biji sepuluh hengget.
Dah slalu beli 4 biji sepuluh hengget kengkadang pakcik tuh bagi bonus.
pulut durian
Hari tuh, dapat sebijik Durian Raja Kunyit + 4 Biji Durian Kampung = RM20.00.
Selalu makan macam tuh ajaer,
nak jugak aku makan durian dengan pulut taruk santan putih ker, buat stail utara.
BUBUR JAGUNG PENGAT DURIAN
BUBUR JAGUNG PENGAT DURIAN
Aku rasa sel-sel otak aku dah banyak yang putus & pupus.
Tiap2 hari kebelakangan ni aku rasa sakit ngat kepala aku belah kiri....
... menderita sesangat....
So aku yang dah lama tak makan ubat (Slalu pegi kinik, tapi jarang makan ubat)...
Dulu aku makan Panadol pun setahun 2X jer...
Dalam 6 bulan nih, tiap2 bulan mesti 2-3 kali makan Panadol....
Bila makan Panadol, aku tak berani nak makan Durian...
nanti boleh membawa kematian kata orang ..."PANAS"

Uiiisssyhhh... petua orang, nak kasi hilang panas badan dek durian,
kita tuang air dalam lopak kulit durian, then minum....
reda & overcome panas badan tuh...
BUBUR JAGUNG PENGAT DURIAN
BUBUR JAGUNG PENGAT DURIAN
Issyhhhh...
setahu aku Panadol kalau dah diserap badan
ambik masa yang panjang nak kuar dari tubuh kita... apa?
6 bulan ker hapa aku penah baca....
(jappp... aku 'google')

Ni aku amik kat "HOAX-SLAYER"

Dia mark:
Status:
Overblown, but may contain some elements of truth.
BUBUR JAGUNG PENGAT DURIAN
BUBUR JAGUNG PENGAT DURIAN
"This is because Panadol is toxic to the body, and it harms the liver.
According to the doctor, Panadol will reside in the body for at least 5 years.
And according to the doctor, there used to be an incident
where an air stewardess consumes a lot of panadol during her menstrual
as she needs to stand all the time.
She's now in her early 30's, and she needs to wash her kidney (DIALYSIS) every month. "

Hmmm, kalau Ibu Singa terbaca, mungkin Ibu Singa boleh tolong jawabkan...
BUBUR JAGUNG PENGAT DURIAN
BUBUR JAGUNG PENGAT DURIAN
Sebenarnya, ini 1st time aku buat pengat durian untuk keluarga kecilku.
Kalo dah lama sangat tak masak, mesti memorypun blur.
Resepi pengat/ serawa / bubur jagung, pisang, labu, keledek, kacang hijau
sama sahaja basicnya.
Yang option nya tambah bubur chacha ker, tambah durian ker itu ajer.

So, kali ini 5 minit sebelum masak,
aku google resepi mana-mana dalam internet...
Inilah agaknya yang dinamakan 'lack of self confident utk berkarya di dapur'.
(dulu-dulu waktu masih belajar aku selongkar buku resepi mak aku bawah katil
& magazine cutting yang mak aku simpan).

Resepi Pengat Durian (Sumber: Abang Joe, Resepi.Net)

Bahan-Bahannya

2 mangkuk isi durian

1 biji kelapa parut

2 keping gula melaka

2 senduk gula pasir (mengikut rasa)

2 helai daun pandan

Sedikit garam

pengat durian

Cara Membuatnya

1. Isi durian disiat-siat menjadi kecil mengikut kesukaan anda.

2. Masukkan isi durian ke dalam periuk bersama gula melaka dan gula pasir.

3. Kemudian, jerangkan ke atas api dan kacau perlahan-lahan hingga empuk.

4. Perah santan kelapa anggaran dua mangkuk kemudian masukkan ke dalam periuk tadi bersama daun pandan.

5. Masukkan juga sedikit garam secukup rasa.

6. Kacau perlahan-lahan hingga mendidih, kemudian sesuaikan rasanya.

7. Setelah cukup masak bolehlah diangkat.

6 comments:

  1. Mujur aku tak minat durian sya...kalau tak terliur jugak.... asal dah lama tak tulis blog?

    ReplyDelete
  2. ngarut je lah Sya...
    kalau betul pun dia kena dialysis..tu oleh sebab sakit lain..bukan sbb panedol..quite safe ubat..dimetabolised di liver..not kidney..yg ada liver problam should take precaution not exceed the daily dose..
    pssst...pengat derian yg sedapp!!
    yang ni kita terrer buat!!

    ReplyDelete
  3. Dear Charlie...

    Aku busy...busy... busy...
    Lagik pun tak der per2 yang menarik lepas eksiden... aman ada pi merayaw... tangklap gambor... tak der chance...

    Eh, ko dah bersalin ker?

    ReplyDelete
  4. Hmmm...Ibu SInga...

    Hmmm... tulah HOAX tuh...aper ker giler lama sangat bertapa dalam badan... macam nak pecaya tak pecaya jer...


    Huhuhu...pakar pengat ada kat sini rupanya.... kita semenjak tawin ... boleh kira dgn jari buat pengat...adalah 3x kot...
    Bubur kacang ijaw langsung tak penah buat...

    harapkan makan kat umah bonda jerrr...

    ReplyDelete
  5. aku belum bersalin lagi sya...
    budak nie baik jek dalam perut
    heheheheheh....
    aku sejak duduk sini...rajin giler memasak....yelah...sini mana ler ada kekedai macam kat sana...teringin? kenalah masak...

    ReplyDelete
  6. slurp! slurp! sedapnya.. nak juga.. tapi sekarang durian tipu, tak manis.. tawar hebe.. bukan musim dia agaknya.

    ReplyDelete