Abuse & Adore

(^.^) All the great things are simple, and many can be expressed in a single word: freedom, justice, honor, duty, mercy, hope.

Tuesday, July 7, 2009

DIGEST: Restoran Sambal Hijau Sungai Penchala (Betul-Betul Tepi Masjid Kuning Sg Penchala)...

(Kalo tak cukup besar, boleh 'click' 2-3 kali kat gambar nak zoom in kasi besor..., kay...)
Sumber POLL: Forum Kommuniti Sungai Penchala nih.

Aku sedih sangat menghitung hari-hari terakhir aku di Sungai Penchala.
Yelah, tempat jatuh lagi dikenang,
inikan pula tempat lalu-lalang, suka duka, nostalgia bertali arus
sepanjang aku mula-mula mejejakkan kaki ke sini tahun 2001...
nak dekat 9 tahun aku bermukim di sini.

Aku tanak citer pasal Kedai Kojek ker haper...
nak tempek pasal Restoran Sambal Hijau.


Sebagai regular customer,
pagi breakfast situ, lunchie pun kat situ,
tea-time pun lepak situ, dinner pun kat situ,
malam-malam supper pun layan teh tarik sambil nengok bola kat situ pukul 2 - 3 pagi...
Kengkadang Mr. Anuar saja lepak situ, ambil angin malam Sungai Penchala.
Restoran Sambal Hijau
Tetamu datang...
Umah aku kat Sungai Penchala tuh tak jauh... dalam 100 meter jalan kaki dah sampai.
Aku dah jadik regular customer Restoran ini sebelum ia bergelar Sambal Hijau lagik...
Dulu ia adalah warung biasa lantainya bersimen kasar,
berbumbungkan zink, bertiang kayu, dapurnya attached dengan tembok masjid.
Tak bercat lansung.

Tetamu pergi
Then, kalo tak salah aku dalam tahun 2007, diambil alih oleh anak tokey kedai runcit yang paling maju di Sungai Penchala, tokoh peniagawati yang amat disegani dan kreatif, Puan Nurhayati.
Telah dilakukan renovation & food innovation di restaurant itu.

Maka berlakulah re-branding & restaurant makeover dalam erti kata sebenarnya.
Up-grade image, suntik nafas baru.

RESTORAN SAMBAL HIJAU
CLOSER FRONT LOOK...
Tetamu mampir... silih-berganti.
Aku taruk mark kat sesetengah gambor sebab aku dah buat 'homework'...
google-menggoogle dalam 2 minggu,
memang tak ada gambar macam ini berkenaan article Restoran Sambal Hijau.
RESTORAN SAMBAL HIJAU
Paling banyak, semua liputan orang ajak officemate lunch kat Restoran Sambal Hijau.
Masa lunch, sesak ya'amat, mana nak snap sana, snap sini, kang tumpah kuah atas baju pulak.
WARUNG SAMBAL HIJAU
Yalah, sumer gara-gara semenjak Maria Tunku Sabri shooting 'Jalan- Jalan Cari Makan' kat sini.
TV3 tuh,... apalagik... terujalah viewers...
dari orang tak tahu jadi tahu.
WARUNG SAMBAL HIJAU

Gambor orang minum petang ber'hi-tea' kat sini belum ada lagik aku jumpa kat internet.
So aku pun ambil kesempatan ini memaparkan suasana petang, senja merangkak ke malam...
berlatar-belakangkan Restoran Sambal Hijau.


Mr. Anuar menoleh ke arah Kedai Runcit Nurhayati di sebelah.
Kat dinding luar kedai Nurhayati ada lagik 3 meja open sky extra,
dinding kedai runcit dicat putih... anytime boleh function as screen for projector TV.


Paling aku tak bleh lupa...
Dulu derang susun marble stones, batu bulat-bulat atas pagar besi tempat Mr. Anuar letak siku.
Macam spa style lah... sikit sini, sikit sana...
Masa tuh meja yang kami duduk ini ada satu group otai tengah lepak,
dalam 40-an umur...
Tertiba tersiku,... TOINGGGKKKK... berdetung jatuh hit lantai besi...
punyalah kuat, pulak tuh siap melatah-latah lagik...
aku nak makan pun tak bleh, .. sakit perut tengok gelagat orang gelabah...

Sukernyer aku pokok buluh yang agak artistik....

RESTORAN SAMBAL HIJAU
Cahaya kegembiraan jelas terpancar dari mata-jujur seorang anak kecil
yang masih tak mampu 'decision making' untuk dirinya sendiri...
segalanya diatur cara oleh ibu & bapanya.
Mak bapak order roti canai, maka roti canailah yang diterimanya.
RESTORAN SAMBAL HIJAU
Anak-anak ibarat kain putih, ibu-bapalah yang mencorakkannya.
There's no bad kids, only bad parents.
RESTORAN SAMBAL HIJAU
" sit properly, mama babab nanti...! "
Sang Adiputra agak aktive, tak takut kat orang...

Adam suka lepak sini.., menunggu roti canai (bukan roti planta)
Risau jugak aku dibuatnya,
kalau pergi kenduri ker, departmental stores ker,...
mencicit larinya mencelah-celah tak terkejar aku dibuatnya.
RISAU... RISAU... RISAU
SAMBAL HIJAU RESTAURANT
Nampak tak apa yang aku nampak?
Sebelah tuh, yang warna kuning pinang masak,
Masjid Jamek Tengku Abdul Aziz Shah, Kampung Sungai Penchala.
SAMBAL HIJAU
Salah satu sudut Restoran Sambal Hijau...
errrkkk... terlalu kecil & terbuka nak digelar restoran...
SAMBAL HIJAU
Nak kata gerai, besar pulak sikit saiznya dari gerai...
SAMBAL HIJAU
Nak panggil apa? Warung konsep...
SAMBAL HIJAU
Kitaorang, petang-petang selalu jugak hang-out kat sini...

Tala & hala kamera hanphone aku ke arah ceiling plak...
Gambar terendak lampu, tersisip sulur buluh mengintai masuk...

Kalo datang dari Penchala Link... exit via Susur Keluar Sungai Penchala,
jalan terus sampai jumpa T-Junction (Simpang Tiga... 200 meter dari Penchala Exit).
Betul-betul kat Simpang 3 itu adalah Masjid Kuning Tengku Abdul Aziz Shah.
Sebelah Masjid Kuning, sharing tembok adalah tak lain tak bukan Restoran Sambal Hijau.

Tunggu roti canai sampai... ramai yang tak tahu warung ini ada jual roti canai.
Sebelum renovation dulu, kaunter roti canai betul-betul kat tempat meja yang kami duduk itu...
Sekarang di'locate'kan kat central kitchen.

Sampai kena hand-written atas A4 size paper "ROTI CANAI ADA DI JUAL DISINI"

Order air, macam dah tahu-tahu tukang ambik order...
Mr. Anuar mesti teh tarik, Madam Aisya mesti pekena kopi kaw, Atiqah Balqis nak milo , share dengan Sang Adiputra... pastu dadih mango satu cup.

Sand Adiputra selepas puas mengejar
Si Kucing Meow-Meow-Meow yang montel di keliling meja.


Mai dahhhh... roti canai dia yang rangup, crispy...
(sebab adunan banyak planta, sebab tuh garing...
lambat dia nak prepare nih, kita order baru dia canai...)
Yang pasti bukan roti canai instant dia defrost dulu yerrr...
Jugak yang pasti dia take time nak hantar ke meja sebab bukan dia rush import dari kedai lain.

Kita orang baru parking nun seberang jalan,
tukang buat roti canai dah sap kita masa kita masih dalam kereta...
"Abe nok ordar roti canai dih..?"

Dia on the way beli baju lelong kat kedai depan tuh...

Banyak planta = roti canai lebih kuning berminyak...
(Mr. Anuar 100% ban roti canai mamak...
tak mau lansung masuk kedai mamak makan roti canai..., aku tak kesah... janji bersih)


Nih gaya orang lapor tak makan nasik tengahari Ahad,
travel about 30km from Pandan Mewah to Sungai Penchala nak angkut barang,
singgah minum petang dulu... enjoyyy!

Sedap lah tu dengan selera dia...


Dah makan jangan lupa basuh tangan.
Sesak-sesak nanti dia boleh main kesat kat baju,
calit kat alas meja.

Dah maghrib, yuk balikkk...

***** ***** ***** ******* ***** ***** *****
Episode 1

Susana malam di Restoran Sambal Hijau.

Pukul 8.00 malam datang dari Pandan Mewah,
turun rumah Sungai Penchala semata-mata nak basuh baju
sebab washer masih di Sungai Penchala...

Sebab lokasi tepi Masjid,
so banyaklah pak-pak lebai, tok siak, pak imam barangkali & para jemaah
yang singgah minum sebelum solat, selepas solat & sementara menunggu Isyak...

Waktu aku snap ini sebelum azan Isyak berkemundangan.

Chuppp! Pak Lebai tuh toleh ingat aku amik gambar curi dia...
'ana tak berniat yaaa tuan syeikhhh..!
(sebijik macam orang arqam bila aku guna gaya bahasa cenggini kan?)

Kat dinding itu... kalo aku nekad extreme step...
pergi snap gambor photo frame tu...
Wall deco gambar pemilik restoran bergambar kenangan dengan Maria Tunku Sabri
hos Jalan-Jalan Cari Makan.
Pastu ada dia hang souvenir tanda dah dikunjungi Jalan-Jalan Cari Makan, TV3.

Aku lupa nak mention.
Konsep makanan.
Tengahari, lunch time... tema masakan.. pengkhususan Masakan Minang, Masakan Padang.

Petang, malam... goreng-gorengan, Ala Thai...
GERAI SAMBAL HIJAU
Sajian makan malam aku hari itu.
macam biasa orang kedai itu dah boleh estimate...
menu pilihan tak kiralah aku pergi ke Penchal Bistro sebelah kedai potong tuh,
pergi Vichudda ker,
sup ekor, kerabu udang ker, kerabu campur ker, kerabu ayam ker, kerabu daging...
Kailan ikan masin...
(Mr. Anuar cukup anti sangat-sangat kalo aku order kerabu...)
Warung Sambal Hijau
Aku cukup sekadar kerabu cengginih, tak makan lauk lain pun tak apa...
kalo daging tuh sekadar celur-celur quarter masak pun okay...
manesssssss.... gittew.... fresh... flesh...

Suasana okay... boleh indulge... serap mood santai...
Makanan okay... harga gak reasonable...

Tahap kebersihan agak menyakinkan.
Dan tak menggangu gugat perasaan ketika kita makan.

6 comments:

  1. hari isnin nas cari restoran ikan bakar yg akak tunjuk tu tapi x jumpa...

    ReplyDelete
  2. belum rejeki wahai nas...
    ini musti terlepas simpang...

    nak senang cari lapangan terbang sungai besi (kalo dtg dari selatan) lepas airport terus naik belah kiri... Bukit Petaling...

    ReplyDelete
  3. hi aisya..
    good info.. boleh arr g cari kedai makan ni.. nampak mantap gitu! ehhe..

    u ada facebookkan? apa nama u kat situ ye? nanti i nak add u.. nama t kat fb, ruziawati bt mat yusof..

    tq rajin singgah di blog t..

    u take care ok..

    ReplyDelete
  4. dear Ti...
    saya dah add Ti as a friend...

    boleh kita berta'aruf kat sana nanti ekkk...?

    Sederhana sahaja warung sambal hijau itu, tak adalah mantap sangat...cuma lokasi strategik...

    ReplyDelete
  5. best best best..

    aku suka nengok makanan2 tu haha

    ReplyDelete
  6. Dear Deaf...

    Nak tanya.. ko suka nengok kerrrrr...
    ko suker makannnnn...

    ReplyDelete